Fruit en volkoren

Een fundamenteel onderdeel van gezonde voeding zijn fruit en volkoren producten. Helaas eten de meeste Nederlanders nog altijd te weinig van deze producten.

 

Wist je bijvoorbeeld dat:

  •        Vooral jongeren niet genoeg fruit eten? (87%)
  •        We gemiddeld in Nederland iets meer dan 1 portie fruit per dag eten?

 

Het eten van te weinig fruit en volkoren producten is problematisch, omdat beide voedingsmiddelen een groot aantal voordelen voor je gezondheid hebben. Dat producten met fruit en volkoren producten gezond is, weet je waarschijnlijk wel. Maar waarom zijn deze producten precies zo belangrijk voor je gezondheid? Wij leggen we je graag uit waarom fruit en volkoren producten eigenlijk zo gezond voor je zijn. Wist je bijvoorbeeld dat je door het eten van volkoren producten zorgt voor een 25% lager risico op bepaalde hartziekten?

 

Merk je zelf dat je vaak moe bent en je futloos voelt? Dan is het misschien verstandig om (meer) fruit en volkorenproducten te eten; deze zorgen namelijk voor meer energie. Door het eten van fruit en volkoren zorg je vrij eenvoudig voor een gezonde levensstijl. Natuurlijk zijn er nog meer factoren die bijdragen aan een gezonde levensstijl, maar begin je met de genoemde producten dan ben je al een heel eind op weg.

Fruit en volkoren

Fruit en gezondheid

Wil je zorgen voor een goede gezondheid? Dan is fruit onmisbaar. Het is ook niet voor niets dat fruit in de Schijf van Vijf staat. Het advies van het Voedingscentrum is om dagelijks minimaal twee porties (200 gram) fruit per dag te eten. Veel mensen denken hun fruit binnen te krijgen in de vorm van sapjes en smoothies. Echter tellen deze producten niet mee als je dagelijkse portie fruit, omdat hier de meeste voedingstoffen al uit zijn weggehaald of zijn verdwenen. Ook worden aan deze sappen en smoothies vaak extra (geraffineerde) suikers toegevoegd, waardoor deze producten veel calorieën bevatten. Ook zijn deze producten vaak extra zuur, wat erg slecht is voor je tanden. Het eten van hele stukken fruit (liefst met schil) is dus belangrijk.

 

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten fruit, die allemaal een specifieke samenstelling aan voedingsstoffen hebben. Fruit heeft dus veel verschillende voordelen voor je gezondheid. Het is daarom ook belangrijk om zoveel mogelijk verschillende soorten fruit te eten. Een gevarieerd dieet is überhaupt belangrijk voor een gezonde levensstijl. Fruit is vooral gezond dankzij de grote hoeveelheden vitamines, mineralen en vezels.

Vitamines

Fruit is sowieso gezond wegens het lage aantal calorieën. Je kunt er dus veel van eten zonder aan te komen. Daarnaast is fruit gezond omdat hier veel vitamines in zitten, voornamelijk vitamine C en B11. Vitamine C vind je bijvoorbeeld veel in bosbessen, kiwi en citrusvruchten. Vitamine C zorgt voor een goede weerstand en dient ook als antioxidant waarmee slechte stoffen in het lichaam worden verwijderd. Vitamine C gaat echter verloren bij het bereiden van fruit, zoals pureren en koken. Het is daarom gezonder om fruit niet te bereiden en het meteen te eten. Het is bovendien verstandig om kant-en-klare sappen en smoothies te vermijden om de extra suikers en zuren. Meer weten over vitamines? Bekijk onze pagina over vitamines.

Koolhydraten

De koolhydraten in fruit geven je lichaam energie. Dit zijn voornamelijk koolhydraten in de vorm van suiker, maar soms ook in de vorm van zetmeel. Een banaan geeft je bijvoorbeeld veel energie omdat hier veel zetmeel in zit. Natuurlijk zijn er veel verschillen qua voedingsstoffen tussen verschillende soorten fruit. Citrusvruchten bevatten bijvoorbeeld meer zuren en vrij weinig suiker (soms zelfs minder dan één procent). Dadels bestaan juist weer voor de helft uit suiker en zorgen naast de levering van energie ook voor een verlaagde kans op hart- en vaatziekten.

 

Verder bevat fruit ook veel vezels. Vezels zorgen onder andere voor een verzadigd gevoel, waardoor je minder de behoefte hebt om te eten. Fruit eten kan je dus helpen met afvallen. Maar evenals vitamine C, gaan ook vezels verloren bij de bereiding van fruit. Vaak wordt de schil van de vrucht verwijderd, maar de vezels zitten hier juist in. Is de schil van de vrucht eetbaar, dan is het dus aan te raden de schil niet te verwijderen.

Volkoren producten en vezels

De belangrijkste voedingsstof van volkoren producten zijn natuurlijk de vezels. Niet-volkoren producten bevatten veel minder vezels dan volkoren producten. Er zijn verschillende soorten vezels met verschillende functies. Zo zijn er twee categorieën: fermenteerbare vezels (die worden afgebroken door de dikke darm) en niet-fermenteerbare vezels (die niet worden afgebroken door de dikke darm). Fermenteerbare vezels leveren een beetje energie en zorgen voor een goede stoelgang. Ook verlagen deze vezels je cholesterol. Vezels komen voor in haver, gerst, muesli en brood. Niet-fermenteerbare vezels zorgen voor een goede stoelgang, maar leveren geen energie. Deze vezels komen bijvoorbeeld voor in tarwe(meel).

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten