Zout: wat blijft binnen de grenzen van ‘gezond’?

Van zout, ook wel natrium, heb je maar weinig nodig, toch vind je in producten zoals pizza en kant-en-klaarmaaltijden er vele hoeveelheden van. Hierdoor krijgen we er vaak erg veel van binnen zonder dat we dat doorhebben. Je hoort vaak dat je niet veel zout moeten eten, omdat dit slecht is voor je gezondheid. Maar hoe slecht is zout eigenlijk voor je? En wat is een gezonde hoeveelheid?

Zout in kom

Producten met zout

Van nature zit er niet veel zout in etenswaren, wij zelf voegen eigenlijk er erg veel van toe aan ons eten. Maar ook fabrikanten voegen nog zout toe aan producten zoals brood en vlees. Dit doen zij vaak om de smaak, houdbaarheid of structuur te verbeteren. We krijgen in Nederland vooral zout binnen door producten zoals kaas, brood, soep, pizza, kant-en-klaarmaaltijden, sauzen en hartige snacks.

Hoeveel per dag?

In Nederland is er geen aanbevolen hoeveelheid zout opgesteld, maar wel is er vastgesteld hoeveel je per dag zou moeten binnenkrijgen. Deze hoeveelheid is voor volwassen 3.75 gram. Dit is nodig om onder andere urine en zweet onder normale omstandigheden aan te vullen. Ook is er een advies uitgebracht die de maximale hoeveelheid weergeeft. Voor volwassenen luidt het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Voor kinderen ligt dit anders, baby’s en jonge kinderen kunnen namelijk nog niet zoveel zout aan. Voeg daarom geen zout toe aan het eten van je kind.

Wat als je te veel zout eet?

Als je te veel zout binnenkrijgt, kan dit erg slecht zijn voor je gezondheid. De nadelige effecten worden vooral veroorzaakt door het natrium dat in zout zit. Te veel natrium kan leiden tot de volgende effecten:

  • Verhoogde bloeddruk: te veel natrium zorgt ervoor dat je lichaam meer vocht vasthoudt. Hierdoor staat er veel meer druk op de bloedvaten en moet het hart harder werken om al dit bloed rond te pompen.
  • Hart- en vaatziekten: als je te veel zout eet, verhoogt dit het risico op hart- en vaatziekten.
  • Nierziekten: de nieren regelen de hoeveelheid natrium dat in je lichaam zit. Als je te veel natrium binnenkrijgt, moeten de nieren harder werken en hierdoor kunnen je nieren beschadigen.
  • Botontkalking: als je te veel zout eet, dan plas je het teveel uit samen met calcium. Als je niet voldoende calcium in je lichaam hebt zitten, kan dit zorgen voor problemen met je botten en gebit.

Voor sommige mensen is het extra belangrijk om niet te veel zout binnen te krijgen. Namelijk voor mensen met een hoge bloeddruk, mensen met overgewicht en voor ouderen. Als je al een hoge bloeddruk hebt, verhoogt natrium je bloeddruk nog meer. Ook hebben mensen met overgewicht een hoger risico op hoge bloeddruk. Als je ouder wordt, werken je nieren minder goed. Daardoor wordt er veel minder zout uit je lichaam verwijderd en heb je vaak al een hele hoop in je lijf zitten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten