Sonjabakkeren: de valkuilen van het dieet op een rij

Het Sonja Bakker dieet, wie kent het niet? Het is één van de bekendste dieetvormen van Nederland. Het dieet gaat uit van drie hoofdmaaltijden met strikte voorschriften en een klein aantal caloriearme tussendoortjes. Je kunt flink afvallen met het Sonja Bakker dieet, maar het voedingsvoorschrift kent ook enkele valkuilen waar je voor moet oppassen. Anders kun je snel weer aankomen.

Sonjabakkeren

Het dieet is tijdelijk

Het dieet is gebaseerd op een tijdsperiode. Vaak wordt het voedingsvoorschrift gezien als een kortetermijnoplossing. Er bestaat namelijk een risico dat je na het dieet weer terugvalt naar je oude eetgewoontes en hierdoor weer aankomt. Maar het doel is natuurlijk om het dieet voor een langere tijd vol te houden. Sonja Bakker geeft in haar boeken wel tips en adviezen om het dieet voor een langere tijd te blijven volgen, maar toch werkt dit wellicht niet voor ons allemaal. Iedereen gaat immers anders met een dieet om. Om op je ideale gewicht te komen en te blijven moet je je gehele levensstijl veranderen. Maar het kost tijd om bepaalde eetgewoontes aan te leren. Geef jezelf de tijd en je zult zien dat het niet onmogelijk is om op je ideale gewicht te komen.

Kans op vreetbuien

Als je een dieet volgt, worden er vaak bepaalde etenswaren verboden. Maar als er iets verboden wordt, ga je er juist meer naar verlangen. Ook is emotioneel eten iets wat vaak voorkomt tijdens een dieet. Denk bijvoorbeeld aan de momenten van verveling. Het is beter om vaste momenten in je dieet op te nemen wanneer je mag snoepen. Bijvoorbeeld zes dagen een bepaald eetpatroon volgen en één ‘cheatday’; een dag wanneer je mag eten wat je wilt. Doe dit wel met mate natuurlijk.

Het jojo-effect

Het jojo-effect, wat is dat precies? Als je begint met een dieet, eet je gemiddeld veel minder calorieën op een dag dan daarvoor. Al erg snel zie je resultaat: je verliest in een rap tempo gewicht. Je lichaam begint hier na een tijdje op te reageren, er wordt een crisisstand ingeschakeld. Je stofwisseling wordt trager en ook de vetverbranding gaat minder hard. Je verliest nog wel steeds vocht en spiermassa, maar geen lichaamsvet.

Na afloop van het dieet ga je weer ‘normaal’ eten. Opeens krijgt je lichaam veel meer calorieën binnen, maar hier reageert je lichaam niet direct op. Deze staat nog in de crisisstand. Hierdoor worden de extra calorieën omgezet in lichaamsvet. Langzaam komt het verloren gewicht er weer aan en dit wil je niet.

 

Het is natuurlijk mogelijk om het jojo-effect en al deze valkuilen te vermijden. Maar dan moet je wel op een andere manier afvallen, je zult je hele leven moeten veranderen. Alleen een verandering van jouw levensstijl voorkomt dat jij niet in deze valkuilen stapt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten