Maaltijdvervangers en afvallen

Maaltijdvervangers zijn nog altijd enorm populair. Een maaltijdvervanger is een product (meestal in de vorm van een drank, reep, of soep) waarmee je een (vaste) maaltijd vervangt. Kenmerkend aan maaltijdvervangers is dat de voedingswaarden, zoals de calorieën, hierbij gecontroleerd zijn. Niet alleen bodybuilders maken vaak gebruik van deze vervangers (voornamelijk in de vorm van shakes), maar ook mensen die willen afvallen. Er is echter nog geen consensus over de effecten en gezondheid van dergelijke maaltijdvervangers.

 

Wij geven je graag meer inzicht in maaltijdvervangers door middel van de volgende onderwerpen:

 

  •        Soorten maaltijdvervangers
  •        Voordelen van maaltijdvervangers
  •        Nadelen van maaltijdvervangers

Soorten maaltijdvervangers

Er zijn verschillende soorten maaltijdvervangers. Een populaire variant is die in een vorm van een shake. Dergelijke maaltijdshakes bevatten veel voedingsstoffen, meestal voornamelijk proteïnen en vezels. Een maaltijdshake zorgt er hierdoor voor dat je een verzadigd gevoel krijgt en langer vol zit. Dit helpt je minder te eten, waardoor je afvalt. Door de voedingsstoffen in een maaltijdshake kun je hiermee één maaltijd vervangen, bijvoorbeeld je lunch of avondeten. Vervang echter je ontbijt nooit door een maaltijdvervanger. Dit is de belangrijkste maaltijd van de dag en brengt je stofwisseling op gang. Het ontbijt geeft je daarnaast de meeste energie voor de rest van de dag. Wil je dus afvallen? Ontbijt dan zonder gebruik te maken van maaltijdvervangers.

 

Naast shakes die je lunch of diner vervangen, zijn er ook maaltijdvervangers die eerder als tussendoortje dienen. Denk bijvoorbeeld aan repen en sapjes. Deze maaltijdvervangers zorgen ervoor dat je een vol gevoel blijft behouden gedurende de dag waardoor je tussendoor niet gaat snacken.

Maaltijdvervangers

Voordelen van maaltijdvervangers

Het is niet voor niets dat maaltijdvervangers populair zijn bij mensen die willen afvallen. Dit aangepaste voedsel heeft namelijk een aantal voordelen. Maaltijdshakes bevatten een gecontroleerd aantal calorieën, maar wel genoeg andere voedingsstoffen. Deze shakes zorgen er dus voor dat je minder calorieën per dag eet, maar voorzien je toch van belangrijke voedingsstoffen. Denk hierbij aan proteïnen, vitaminen, mineralen en koolhydraten. Verder zijn maaltijdvervangers ook gewoonweg handig voor mensen die een druk leven leiden. Shakes maak je klaar in een handomdraai en de repen neem je eenvoudig mee in je tas.

 

Maaltijdvervangers helpen overigens ook wanneer je moeite hebt met eten en juist wat wil aankomen. Een maaltijdshake drinken kan voor deze mensen een stuk eenvoudiger zijn dan dagelijks vast voedsel eten. Via een shake krijgen ze alsnog op een makkelijke manier voldoende calorieën en voedingsstoffen binnen.

Nadelen van maaltijdvervangers

Let er wel op dat je bij maaltijdvervangers nog altijd zelf moet letten op het aantal calorieën. Maaltijdvervangers geven je een voller gevoel, door onder andere de proteïnen en vezels. Echter wil dit niet zeggen dat je niet moet letten op hoeveel calorieën je de rest van de dag eet. Ontwikkel dus ook zelf een consistent eetpatroon en houd deze aan.

 

Verder kunnen sommige maaltijdvervangers alsnog te veel van bepaalde voedingsstoffen bevatten, wat juist slecht is voor je gezondheid. Let daarom bij het kiezen van een maaltijdvervanger altijd goed op de ingrediëntenlijst. Op de verpakking staan namelijk vaak grote claims die doen lijken alsof het product een goede en gezonde keuze is, terwijl het dan vaak alsnog te veel suikers en vetten bevat.

 

Zo is er uit onderzoek van de Consumentenbond gebleken dat veel afvalrepen en maaltijdshakes meestal erg veel suiker bevatten. Een drinkmaaltijd van Weight Care (330 ml) bevat zelfs meer suiker dan een glas cola. Een ander nadeel van maaltijdvervangers is dat deze meestal veel conserveringsmiddelen en geur-, kleur-, en smaakstoffen bevatten.

Juist omdat maaltijdvervangers zo gemakkelijk in gebruik zijn, kan dit er voor zorgen dat je minder gaat letten op wat nu gezonde en ongezond keuzes zijn. Het is daarom belangrijk om je er bewust van te blijven welke voedingsstoffen (zoals vitamines) in welke producten zitten, hoeveel je hiervan moet innemen per dag en wat de functies zijn van deze voedingsstoffen. Op onze website lees je uitgebreid hoe jij kan zorgen voor een gezonde levensstijl .

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten