Gezonde tussendoortjes: welke mogelijkheden zijn er?

Gezonde tussendoortjes kunnen nog wel eens een uitdaging zijn. Vaak zitten de tussendoortjes die je in de supermarkt vindt vol met suiker, denk aan Sultana-koekjes of eierkoeken. Deze bevatten vaak meerdere suikerklontjes. Dus wat eet je tussendoor als je ook niet naar de eierkoeken wilt grijpen? Deze gezonde tussendoortjes zijn thuis te maken, maar zijn ook gemakkelijk mee te nemen naar school of werk.

Fruit in schaaltjes

Groente en fruit

Fruit is niet alleen lekker, het is ook erg gezond. Fruit bevat namelijk veel vitamines, mineralen en antioxidanten en is daarom perfect als tussendoortje. Elke soort levert weer verschillende voedingsstoffen, daarom is het belangrijk dat je voldoende varieert. Fruit is ook erg gemakkelijk mee te nemen, zacht fruit kun je in een bakje stoppen en makkelijk vervoeren. Maar neem niet meer dan twee stuks per dag, fruit bevat namelijk wel veel suiker.

Een van de weinige voedingsmiddelen die je onbeperkt kunt eten, zijn groenten. Deze bevatten namelijk weinig calorieën en erg veel vezels, vitamines en mineralen. Denk eens aan snacktomaatjes en komkommer. Maar ook paprika en wortel zijn geschikt als tussendoortjes. Combineer de groenten eens met een dip zoals hummus of erwtjesdip, dit is niet alleen erg lekker maar ook nog eens gezond.

Ongezouten noten

In noten zitten goede vetten en eiwitten en geven hierdoor een verzadigd gevoel. Elke dag 25 tot 35 gram ongezouten noten als tussendoortje past goed binnen een gezonde levensstijl. Je hebt de keuze uit veel verschillende noten, namelijk amandelen, cashewnoten, hazelnoten en nog veel meer soorten. Maar eet met mate, deze noten bevatten namelijk wel veel calorieën. Weeg van tevoren een bepaalde hoeveelheid af, dit voorkomt dat je alles in één keer op eet.

Rijstwafels en crackers

Rijstwafels bevatten niet veel voedingsstoffen, maar bevatten wel erg weinig calorieën. Dit maakt de rijstwafel een goed tussendoortje. Gebruik natuurlijk wel een gezonde topping zoals hummus of avocado.

Er zijn erg veel verschillende crackers, maar niet elke variant is gezond. Echter, de laatste tijd zijn er steeds meer verantwoorde crackers op de markt gekomen, denk hierbij aan volkoren crackers. Deze bevatten allerlei gezonde ingrediënten waardoor het erg goede tussendoortjes zijn. Combineer ze natuurlijk wel met gezond beleg. Ook eens leuk om te proberen: zelf je crackers maken. Zo kun je zelf bepalen welke ingrediënten je gebruikt en hoeveel voedingsstoffen het product bevat.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten