Waarom zou een sporter bezig zijn met wat hij/zij eet en drinkt?

gezondeten sporter

Wie (veel) aan sport doet moet goed letten op eten en drinken. Maar waarom precies, en waar moet ik dan specifiek op letten? In deze blog vind je handige tips voor mensen die veel bewegen en dat met volle energie willen blijven doen waarbij zij een zo klein mogelijke kans hebben op blessures. Elke dag een gezonde en gevarieerde maaltijd met veel groenten en eiwitten is natuurlijk essentieel. Soms past het niet in je programma om boodschappen te doen en te koken. Gezonde koelverse maaltijden aan huis kunnen dan uitkomst bieden.

  • Meer energie voor de trainingen
  • Een hoger niveau en een hogere intensiteit langer vasthouden
  • Beter herstel na trainingen en wedstrijden
  • Ideaal gewicht en lichaamssamenstelling bereiken
  • Minder kans op blessures

Een sporter besteedt vaak vele uren aan zijn sport en hij/zij laat er veel voor om op trainingen en wedstrijden goede prestaties neer te zetten. Het is dan jammer dat een sporter niet goed eet, hierdoor zijn de prestaties minder dan ze zouden kunnen zijn en hij/zij hersteld ook minder snel, waardoor de volgende trainingen/wedstrijden weer minder gaan dan ze zouden kunnen gaan.

Waar sporters zoal op moeten letten:

  • Sporters moeten er goed op letten dat ze voldoende vitamines binnen krijgen, bij intensief sporten worden vrije zuurstofradicalen geproduceerd en deze zijn schadelijk voor het lichaam, maar vitamines beschermen het lichaam hiertegen.
  • Sporters moeten voldoende mineralen binnen krijgen. Ten eerste zweten sporters veel, waardoor ze veel mineralen kwijt raken, maar daarnaast zijn ook veel mineralen van essentieel belang voor bijvoorbeeld spiercontractie, zuurstoftransport, zenuwgeleiding, etc.
  • Sporters moeten een goede balans van koolhydraten : eiwitten : vetten binnen krijgen. Dit is per sport categorie anders. Daarnaast is de gewenste lichaamssamenstelling van de sporter iets waar rekening mee moet worden gehouden. Judoka’s zitten bijvoorbeeld in een speciale gewichtsklasse, rugby spelers moeten sterk zijn en massa hebben, marathonlopers zijn slank en licht, etc…
  • En uiteraard moeten sporters voldoende vocht binnen krijgen. Spierfuncties nemen af als er een vochttekort is en dit leidt snel tot prestatievermindering. Sporters hebben soms niet door hoeveel ze zweten tijdens een training, het is daarom aan te raden een paar keer voor en na een training te wegen, om te zien hoeveel gewichtsverlies (en dus vochtverlies) er is opgetreden.

Gastblog

drinkenetenmaaltijdsportersportvoedingvoeding

Reacties zijn uitgeschakeld

nl_NLDutch

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten