Is het paleo dieet gezond?

wafels

Is het paleo dieet gezond en effectief voor het verliezen van gewicht? Het paleo dieet heeft een aantal voordelen maar ook nadelen. In dit artikel zullen we bekijken of het dieet wel gezond is.

Wat is het paleo dieet?

Het paleo dieet is gebaseerd op de voeding die men (vermoedelijk) at tijdens het stenentijdperk. De periode ca. 10.000 jaar geleden, voordat de landbouw en de veeteelt hun intrede deden. Sinds we gewassen zijn gaan telen zijn we granen, suiker en peulvruchten gaan eten. Met de intrede van de veeteelt zijn we zuivelproducten zoals melk en kaas gaan eten. Deze voedingsmiddelen mag je daarom niet eten met het paleo dieet. Het idee is dat ons lichaam genetisch is ingericht op de voeding die altijd voorhanden was en we hebben ons genetisch ontwikkeld voordat de landbouw en veeteelt hun intrede deden.

Ook voedingsmiddelen waaraan hormonen zijn toegevoegd of die onnatuurlijke ingrediënten hebben zijn niet toegestaan in het paleo dieet. Zo zit er in vlees uit de voedingsindustrie vaak hormonen omdat deze gebruikt worden om de dieren sneller te laten groeien. Voedingsmiddelen met onnatuurlijke ingrediënten zijn de voedingsmiddelen waarbij gebruik wordt gemaakt van kunstmatige smaak-, kleur- en geurstoffen of onnatuurlijke conserveermiddelen.

Wat je overhoud zijn de onbewerkte voedingsmiddelen zoals groente, fruit, eieren, noten, onbewerkt vlees en zaden en pitten.

De voordelen

Op het eerste gezicht lijkt het niet echt verstandig om hele voedselgroepen, zoals granen en zuivel, uit het dieet te schrappen. Maar je moet dit wel vergelijken met het dieet wat voor ons in de westerse wereld gangbaar is. Ons dieet bestaat uit veel geraffineerde voedingsmiddelen en het is vaak (zwaar) bewerkt. Zo bevat veel voedsel geraffineerde koolhydraten, bijvoorbeeld in de vorm van tarwe- of maisbloem, of het bevat toegevoegde suikers.

Omdat bij het paleo dieet geen granen toegestaan zijn vervallen gelijk alle voedingsmiddelen met geraffineerde koolhydraten uit het voedingspatroon. En omdat suiker niet toegestaan is vervallen alle voedingsmiddelen met toegevoegde suikers. Dit zijn veelal voedingsmiddelen met lege calorieën; voedingsmiddelen die wel energie geven maar het lichaam niet voorzien van voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen.

Door het ontbreken van geraffineerde koolhydraten en toegevoegde suikers wordt de bloedsuikerspiegel weer stabiel, wat een belangrijke voorwaarde is om af te kunnen vallen. Normaal gesproken zitten er veel geraffineerde koolhydraten en toegevoegde suikers in ons westerse dieet. De glucose die hiervan afkomstig is kan heel snel via de dunne darm aan de bloedbaan worden afgegeven. Dit zorgt voor een piek in de bloedsuiker wat het lichaam dwingt om veel insuline aan te gaan maken. Het insuline zorgt ervoor dat de cellen zich openen en zodoende de glucose kunnen opnemen. Hierna daalt de bloedsuiker weer. Als dit door de grote aanmaak van insuline snel gebeurt dan krijgen we gelijk alweer honger.

Hoge insulinewaardes zorgen er ook voor dat het lichaam in de vet opslaan stand komt. Het is dan lastig om af te vallen. Met het paleo dieet hou je de insulinewaarden laag en schep je de voorwaarden om vet te kunnen verbranden.

De nadelen

Een risico van het paleo dieet is dat je tekorten aan bepaalde voedingsstoffen kan gaan krijgen, dit omdat bepaalde voedingsgroepen worden uitgesloten. Zo kan het uitsluiten van zuivel zorgen voor het tekort aan calcium, al zijn de meningen hierover verdeeld. Groenten zijn namelijk ook een goede bron van calcium en het is vaak een tekort aan vitamine D wat zorgt voor een calcium tekort. Om calcium op te kunnen nemen heb je namelijk vitamine D nodig. Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. In de wintermaanden is de zon echter niet krachtig genoeg waardoor er in deze periode geen vitamine D meer in de huid wordt aangemaakt. Het is dan zaak om vitamine D via de voeding te betrekken. Vitamine D zit in zeedieren zoals vis en schelpdieren. Deze zijn juist wel toegestaan tijdens het paleo dieet.

Bij het paleo dieet is het de bedoeling dat je veel vlees gaat eten en minder plantaardige voedingsmiddelen (granen, suikers). Hierdoor bestaat het risico dat je teveel slechte vetzuren binnen krijgt. Het vlees wat we in de supermarkt kopen heeft namelijk niet dezelfde samenstelling als het vlees wat men voor de intrede van de veeteelt at. Het vlees wat in de supermarkten ligt is rijk aan verzadigde vetzuren en omega 6 vetzuren. Het vlees wat men in de oertijd at was juiste rijk aan onverzadigde vetzuren en omega 3 vetzuren. Als we teveel omega 6 vetzuren eten dan werkt dit ontstekingsbevorderend wat chronische ziekten kan veroorzaken.

De reden waarom ons hedendaagse vlees veel omega 6 vetzuren bevat heeft te maken met de voeding die de dieren krijgen. Vaak is dit mais en soja, die rijk zijn aan omega 6 en gegeven worden om de dieren zo snel mogelijk te laten groeien. Omdat de dieren vaak op stal staan en weinig bewegingsruimte hebben, hebben ze minder spierweefsel en meer vetweefsel. Door het gebrek aan beweging bestaat een groot deel van dit vet uit verzadigde vetzuren.

Dieren uit de oertijd hadden bewegingsvrijheid en aten gras. Gras zorgt voor vlees wat rijk is aan het ontstekingsremmende omega 3. Omdat de dieren volop konden bewegen hadden ze minder verzadigd vet en was het vlees bovendien magerder. Als je op een goede en gezonde manier het paleo dieet zou willen volgen dan doe je er daarom goed aan om vlees te kopen van dieren die gras gevoed zijn en in de wei hebben kunnen lopen. Dit is echter erg duur vlees wat het volgen van een gezonde vorm van het paleo dieet erg kostbaar maakt.

Gastblog

dieetdiëtenetenpaleovoeding

nl_NLDutch
nl_NLDutch

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten