Energie en voedingsstoffen

Of je nu wilt afvallen of niet, gezonde voeding is altijd belangrijk. Ondanks er op de meeste producten voedingswaarden staan aangegeven, kan het soms toch nog moeilijk te zijn om te weten welke voedingsstoffen en voedingsmiddelen het beste voor je zijn. Eén belangrijk aspect waar je op moet letten bij gezonde voeding is de energie-inname door energierijke voedingsstoffen. Deze inname is belangrijk voor een gezond lichaam omdat de energie – in de vorm van kilocalorieën- ervoor zorgt dat je lichaam voldoende kracht heeft om in beweging te blijven en je afweersysteem optimaal te houden. Het is daarom belangrijk om wat inzicht te krijgen in energie en voedingsstoffen.

 

Op deze pagina lees je over:

 

  •        Energierijke voedingsstoffen
  •        Energierijke voedingsmiddelen
  •        Calorieën verbranden

Energierijke voedingsstoffen

Energie wordt uitgedrukt in kilocalorieën (kcal), maar men noemt dit over het algemeen gewoon “calorieën”. Deze energie kun je verkrijgen uit verschillende soorten voedingsstoffen. Het aantal kilocalorieën per dag hangt af van je leeftijd, geslacht en levensstijl. Gemiddeld heeft een volwassen man ongeveer 2500 kilocalorieën per dag nodig en volwassen vrouwen 2000 kilocalorieën per dag. Mensen met een actieve levensstijl moeten over het algemeen meer kilocalorieën per dag binnen krijgen, ongeveer 200 meer. Mannen boven de 75 jaar hebben genoeg aan 2000 kilocalorieën en vrouwen boven de 75 jaar hebben genoeg aan 1800.

 

Er zijn vier voedingsstoffen die je energie kunnen geven in de vorm van kilocalorieën:

  •        Vetten
  •        Alcohol
  •        Eiwitten
  •        Koolhydraten

 

Vetten geven je de meeste energie, namelijk 9 kilocalorieën per 1 gram vet. Ook alcohol levert vrij veel energie op; zo’n 7 kilocalorieën voor 1 gram alcohol. Koolhydraten en eiwitten leveren beide 4 kilocalorieën per 1 gram op. De overige voedingsstoffen water, vitamines, en mineralen, geven geen energie en vezels maar heel weinig. Het maakt overigens niet uit door middel van welke voedingsstoffen je energie binnenkrijgt in je lichaam. Bedenk wel dat iedere voedingsstof een andere specifieke invloed heeft op je lijf. Hierover lees je meer op onze pagina over een gezonde levensstijl.

Eiwitten

Energierijke voedingsmiddelen

Er zijn een aantal specifieke energierijke voedingsmiddelen. Zo zorgen vooral volkoren producten voor veel energie, voornamelijk door de koolhydraten. Kies daarom bijvoorbeeld voor bruine rijst en volkoren pasta. Naast energie hebben deze volkoren producten bovendien nog meer gezondheidsvoordelen. Welke dat precies zijn, lees je op onze pagina over fruit en volkoren.Ook amandelen en eieren geven je een boost dankzij de vele proteïnen die het bevat. Deze proteïnen geven je lichaam niet alleen energie, maar zorgen er ook voor dat je langer vol blijft en je dus minder de behoefte hebt om te eten. Op onze pagina met dieet tips vind je meer informatie en tips over afvallen.

 

Naast volkoren producten, amandelen, en eieren zijn er nog veel meer voedingsmiddelen die energierijk zijn, waaronder bananen, honing, en bonen. Bovendien zijn deze voedingsmiddelen vaak erg lekker en dus heel aantrekkelijk. Het is daarom voor veel mensen vrij eenvoudig om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit vormt voor veel mensen echter vaak een probleem: overgewicht.

Calorieën en beweging balans

Om te voorkomen dat je overgewicht krijgt, moet je zorgen dat het aantal kilocalorieën dat je binnenkrijgt en de hoeveelheid (dagelijkse) beweging in balans is. Voor een gezond lichaam is het dus belangrijk dat je genoeg beweegt en daarbij voldoende – maar niet te veel- energierijke producten eet. Wanneer je lichaam te veel kilocalorieën binnenkrijgt, wordt deze energie opgeslagen in het lichaam in de vorm van vet waardoor je dus aankomt. En andersom, als je lichaam te weinig energierijke voedingsstoffen krijgt val je af en kun je vermageren. Zowel te weinig als te veel kilocalorieën is dus ongezond. Wil je afvallen omdat je overgewicht hebt? Beperk dan het aantal dagelijkse kilocalorieën. Let er wel op dat je nooit minder dan 1500 kcal per dag inneemt per dag, dit kan schadelijk zijn voor je gezondheid.

Gezonde voeding

Ondanks een juiste balans tussen energie en beweging van groot belang is voor je gezondheid, is het ook belangrijk om producten te eten met voedingsstoffen die niet (alleen) voor energie zorgen, maar die hiernaast ook andere functies hebben. Zo lees je op onze pagina over vitamines dat deze voedingsstoffen onder andere zorgen voor een goede weerstand, stofwisseling en een beter concentratievermogen. Ook door zuinig zijn met zout en vet zorg je voor een gezonder lichaam.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten